Dåb / Navngivning

Dåben foregår som udgangspunkt altid i forbindelse med en almindelig søndagsgudstjeneste. Det er klogt at henvende sig til kirkekontoret i god tid forinden for at få aftalt dåben.

Praktisk om dåben

I den Danske Folkekirke kan man altid blive døbt - lige meget hvor gammel man er.

Dåben foregår som udgangspunkt altid i forbindelse med en almindelig søndagsgudstjeneste. Det er klogt at henvende sig til kirkekontoret i god tid forinden for at få aftalt dåben, og man skal altid have en forudgående samtale med præsten. Kontakt kirkekontoret ved at bruge formularen på denne side.

• Vær opmærksom på, at der normalt kun er plads til 2 dåbshandlinger under gudstjenesten.
  • 8-14 dage før dåben mødes forældrene med den præst, der skal foretage dåben.
  • Ved barnedåb skal der indskrives 2-5 faddere.
  • Fadderne skal være døbt med den kristne dåb og være nået konfirmationsalderen.
  • Faddernes navne og adresser skal meddeles kirkekontoret, da de noteres i Kirkebogen.
  • Efter dåben udleveres barnets dåbsattest.

Tilknytning

For at blive døbt eller få sit barn døbt, kræves det, at I har eller har haft bopæl i sognet eller har særlig tilknytning til sognet gennem f.eks. kirkelig handling (dåb / konfirmation). Hvis du er i tvivl, kan du kontakte kirkekontoret.

Gudmor og gudfar
En gudmor eller gudfar kalder man gerne den person, som bærer barnet til dåben. Det er for det meste en af fadderne. Det er lige så almindeligt, at en af forældrene bærer deres barn til dåben.

Har du/I ikke MitID:

Hvis du/I ikke kan fremsende digitale meddelser, eller ikke har et MitID, så kan du få hjælp på kirkekontoret.

Mere information

www.kirkeministeriet.dk om dåb klik her

www.borger.dk om fødselsregistering og navngivning

www.Retsinformation.dk anmodning om dåb i folkekirken